sobota 4. června 2016

Tag s příchutí čokolády

Vzhledem k tomu, že poslední dobou blogovou aktivitou zrovna nepřekypujeme, rozhodli jsme se tedy, že by nebylo úplně od věci vymyslet něco, čím bychom blog oživily. Otázkou ovšem zůstávalo jak. A tak se jednoho dne stalo, že jsem čistě náhodou narazila na tento tag. V ten okamžik jsem si řekla: Aha! a nápad byl na světě, jelikož co jiného dokáže člověku zvednout náladu a zpestřit život než pořádná porce čokolády? Navíc každá z nás dvou má tak trochu jiný pohled na svět, ať už se jedná o vkus na filmy, oblečení nebo právě knihy, proto si myslím, že tento článek také pojednává o poměrně zajímavém porovnání názorů.

Lory Humble
Daniela Ryplová

1. Hořká čokoláda 
- Kniha, která má temný děj (násilí, šikanování, smrt, samota...)
zdroj
Knih s temných případně pochmurným dějem bych dokázala vyjmenovat spoustu, když jsem si ale přečetla celé zadání prvního bodu, okamžitě se mi vybavila jedna jediná a to jednoznačně Napůl zlý od Sally Green. Napůl zlý je prvním dílem z trilogie vyprávějící o novodobém světě, kde bok po boku s lidmi žijí Bílé a Černé čarodějnice a kde se společně s hlavní postavou, napůl Bílým a napůl Černým čarodějem Nathanem, základní lidské priority staví do rozporu s tím, co skutečně je dobré a co se tak pouze tváří. Doposud jsem četla oba dva díly, které už vyšly v češtině a díky poutavému stylu psaní a velmi čtivému příběhu mohu říct jedině to, že už se nemohu dočkat dílu závěrečného.


1443159
zdroj
Vyrostla jsem na detektivkách. Tento jednoduchý fakt vás má ubezpečit, že žádnou YA rozhodně nečekejte. Od děl královny detektivek Agathy Christie jsme postupně přešla na severské krimi. Jednu takovou severskou detektivku bych vám chtěla představit. Není to žádný okoukaný Jo Nesbo, jedná se o mysteriózní knihu s výstižným názvem Misterioso z několikadílné série od švédského autora Arneho Dahla. Hlavní hrdina - průměrný inspektor stockholmské policie se shodou okolností a na přání vyšších míst dostává do elitní vyšetřovací A-skupiny. Do života mu vstupují noví kolegové (a kolegyně!), ale hlavně záhadný vrah, který své oběti zbavuje života zásadně za zvuků jazzy linoucího se z gramofonové desky. Nic pro citlivé duše! Dostanete se do podsvětí, kde ruští bouchači mučí jednoho vyšetřovatele za druhým!

2. Bílá čokoláda 
- Pozitivní nebo vtipná kniha 
Nevím, jestli je vhodné o mnou vybrané knize tvrdit, že je vyloženě pozitivní, zato vtipná ale zaručeně. Mluvím totiž o opěvovaném detektivním románu Jackaby od Williama Rittera vyprávějícím o detektivovi vyšetřující nevysvětlené jevy. Nejsem typ čtenáře, který by si potrpěl na klasiku jako je Sherlock, s nímž bývá právě Jackaby často srovnáván, proto pro mě tahle kniha představovala více méně sázku do loterie. Po stránce příběhové jsem očekávala mnohem víc, opěvované vtipné hlášky mé očekávání ale vyplnily dokonale.


16071295
zdroj
O bílé čokoládě jsme měla jasno už při prvním čtení tohoto tagu. Respektive se jedná o knihy dvě. K obou mám zvláštní vztah, jelikož jsem měla tu čest zahrát si hypochondrického zahradníka v adaptaci knih českého kastelána Evžena Bočka Poslední Aristokratka a Aristokratka ve varu. Rodina Kostkových dlouhodobě žije v USA. Jednoho dne se ale otec Kostka (profesor literatury na nejmenované univerzitě, jež ze všeho nejvíc miluje svůj kabinet), jeho manželka (typická Američanka, jejímž životním snem je setkat se s lady Dianou) a jejich dcera Marie (Mary) dozví, že v Čechách v restitucích po Sametové revoluci získali  dávný rodinný majetek - hrad Kostka. Avšak i s personálem: kastelánem, který nesnáší turisty a posměšně je nazývá "muflony", již zmíněným hypochondrickým zahradníkem, jehož slastí je hrát ve skleníku na piano, a  kuchařkou - pravou českou ženou z lidu, jejíž nejhezčí zážitek pochází ze svatby Helenky Vondráčkové tady na Kostce. K tomu přidejte aktivní manažerku odhodlanou udělat z Kostky finanční ráj jako z Orlíku a pár předků - strašidel. Ne nadarmo získala Poslední aristokratka titul "nejlepší humoristická kniha roku 2011".

3. Mléčná čokoláda 
- Kniha, která má hodně pozornosti a vy si ji potřebujete přečíst 
zdroj
Knihy vyhovující tomuto zadání bych nedokázala spočítat snad ani na prstech obou rukou, jak moc jich v momentální době je. Nakonec jsem se ale rozhodla pro celosvětově proslavenou sérii Nástroje smrti od Cassandry Clare, na kterou se chystám už pěkně dlouho. Nutno ovšem podotknout, že první díl už mám zdárně za sebou a jsem nadšená, zbylých pět knih jsem ale stále ještě nečetla a v současnosti to nutně - opakuji nutně - musím napravit.

Nevím, jestli má dostatečně pozornosti, v poslední době mě ale zaujala kniha s lákavým názvem "Když Hitler bral kokain a Stalin vyloupil banku." Jedná se o povídky z historie, které se skutečně staly, avšak nikdo rozumný by jim nechtěl věřit. Už na mě čeká v knihovně!

4. Karamelová čokoláda 
- Kniha, která byla hrozně přeslazená
Těžko říct, jestli děj jako takový byl skutečně přeslazený, ale o zmiňovanou atmosféru se postaraly především postavy - jedná se totiž o knihu Jsem roztříštěná od Tahereh Mafi. Z trilogie jsem četla jen první díl, a ačkoliv nemohu tvrdit, že by se mi kniha vyloženě nelíbila, zatím mi to stačilo.

Rozhodně celá sága Stmívání od Stephenie Meyerové. Četla jsem ji. Jednou. Na mou obranu nutno dodat, že mi bylo asi 12 let, tudíž se tento jinak neodpustitelný čin dá připsat na vrub mladické nerozvážnosti a (připusťme si to) blbosti.

5. Kit-Kat čokoláda 
- Kniha, která pro Tebe byla milým překvapením
10166003
zdroj
Tohle bylo těžké rozhodování, nicméně nakonec u mě zvítězil starý dobrý Malý princ. Od knihy jsem toho příliš neočekávala, vzhledem k tomu, že předtím, než jsem ji četla, jsem často narážela na ukázky, které mi moc nedávaly smysl. Knížka mě ale neskutečně překvapila a do příběhu jsem se doslova zamilovala. Zastávám názor, že každý člověk by si měl ji minimálně jednou za život přečíst.

Po dlouhém přemýšlení jsem nakonec dospěla ke Křestu svatého Vladimíra od Karla Havlíčka Borovského. Díky ní jsem se přesvědčila, že povinná četba nemusí být jen nuda. Navíc po té, co jsem navštívila Havlíčkovo vyhnanství - Brixen, mi tenhle odvážlivec přirostl mnohem víc k srdci než třeba Jan Amos Komenský. Nešetří nikoho, od bohů po cary. Nebojí se. A odvahu já dokážu ocenit.

6. Snickers 
- Kniha, ze které blázníš
zdroj

I tentokrát byla má volba poměrně jasná - jsem ale nucena vybrat celou sérii a tou je Skleněný trůn od Sarah J. Maas. Tyto místy až temné fantasy knihy s lehkou dávkou YA vyprávějící o království pod nadvládou tyrana, hlavní hrdinkou v podobě nejobávanějšího zabijáka v zemi a mnohým dalším si mě získaly již po několika stránkách. V současnosti mám nakoupené všechny tři díly, které zatím vyšly v češtině a nemohu se jich nabažit.

413179
zdroj
Možná Střet civilizací od amerického politologa Samuela Huntingtona nebude to pravé ořechové pro každého z vás. Je to plně pochopitelné, ne každý má čas a chuť na 400+ stránek o vývoji světa po konci Studené války. Já po této knize však rozhodně a doslova blázním. Podle Huntingtona se svět za posledních 25 let výrazněji rozdělil na tzv. civilizace (Západní, Islámská, Pravoslavná, Hinduistická, Latinsko-americká...). Každá z nich má rozličné názory a zvyky v otázkách kulturních, náboženských, morálních a jiných, na kterých si zakládá. Možné větší a významnější válečné střety prý mohou nastat jenom na hranicích těchto civilizací.
Když si uvědomíte, jak se tato teorie pomalu, ale jistě stává praxí (viz situace na Blízkém Východě či na Ukrajině), možná přeci jen tuto "nejdůležitější knihu od konce Studené války" otevřete.

7. Horká čokoláda se šlehačkou a marshmallows 
- Kniha, kterou by si doporučil jako oddychové čtení
25400879
zdroj
Jako výborné lehce oddychové čtení jsem se rozhodla vybrat knihu Dcera kostí a dýmu od Laini Taylor, vyprávějící příběh v originálním fantasy prostředí a o lásce, která překonala dokonce i smrt. Na tuto sérii jsem narazila díky doporučení a rozhodně to nebylo naposledy, kdy jsem ji četla.

Oddechové čtení....Hmm...Ano! Už to mám! Vyzkoušejte Fakturu od Jonase Karlssona. Hlavní hrdina se dozví, že dluží cca 6 miliónů švédských korun. Za co? Inu, za život. Žije a za to se platí. Jaký je můj rozvinutější názor na Fakturu se můžete dozvědět v recenzi, kterou jsem pro vás už kdysi sepsala, a jak to dopadne se samozřejmě dozvíte v knížce!

8. Bonboniéra 
Zdroj
- Série, která obsahuje z každé oblasti kousek a zaujme většinu čtenářů
Jako bonbonieru bych bez dlouhého uvažování označila sérii, do níž jsem se zamilovala celým srdcem - Hraničářův učeň od Johna Flanagana. Pokud pominu skutečnost, že Johnu Flanaganovi dlužím neskonalé díky za to, že mě jeho knihy přivedly ke čtení jako takovému, tohle dílo je zkrátka jako dobrá bonboniéra. Série zastupuje především fantasy a scifi žánr, avšak narazíme zde i na prvky romantiky, dobrodružného žánru a dokonce by se dal zmínit i žánr historický. To nejdůležitější ale je fakt, že tyto knihy zaujmou dle mého skromného názoru naprostou většinu čtenářů, která je otevře - ať už se jedná o děti nebo dokonce i o ty starší, jako jsem kupříkladu já. 

2
zdroj
Tady se naskytl problém, naservírovat vám opravdu to nejlepší z nejlepších. Jelikož fanoušek YA, jak už jsem zmiňovala, opravdu nejsem a  přitom právě v tomto žánru najdeme nejvíce sérií, rozhodla jsem se zabrousit do klasiky. Na ní není co zkazit.  Rozhodnou mezi Hraničářovým učněm Johna Flannagana, starým známým Pánem prstenů J.R.R. Tolkiena a podstatně mladším, zato snad ještě známějším Harrym Potterem nebylo jednoduché. Nakonec ale vyhrála Rowlingová, jelikož jsem usoudila, že já jakožto žena nepatřím mezi typické čtenáře Hraničářova učně (běhání po lesích není pro každou), a Pána prstenů přes veškerou jeho krásu a nadčasovost by nemuseli menší děti pochopit.
Kdežto v Bradavicích se najde každý. Ochránci přírody (= Hagrid v menším provedení), rasisté (co jiného Smrtijedi byli?), zaměstnanci státní správy (Umbridgeová, Popletal a spol.), důchodci (Brumbál s McGonnagalovou jsou jejich velkými vzory), zaměstnankyně Klokánů, dětských domovů a podobných zařízeních (od přečtění si budou dávat větší pozor na podivné chování svých svěřenců, kdo ví, jestli se mezi nimi neskrývá nový Temný pán) a každý, kdo v příběhu dokáže najít ono poselství přátelství a lásky. (Které se mimochodem ukrývá na konci každého dílu tak zřetelně, že najít ho je lehčí než nasednout na koště.)

5 komentářů:

  1. Skvělý TAG. Skrz to, že jsem žádné knihy z tvého výběru nečetla, kromě Skleněného trůnu, tak se asi nikde neshodneme. Tedy až na ten Skleněný trůn, ten je geniální:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Výborný tag :) Moc knížek sjem zatím nečetla, ale s Half Bad souhlasím, děj má temný :) Ale i tak byla skvělá :) A Nástroje smrti bych si také někdy ráda přečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I nás hned zaujal.
      Děj má temný, ale mě se ta knížka vážně moc líbila. U Nástrojů smrti jsem momentálně u pátého dílu - čekala jsem od toho možná malinko víc, ale jinak je to dobré čtení :)

      Vymazat